İstanbul

• Yorumlar
İngilizler Sordu, 18.8 Milyon Yolcu Cevapladı Avrupa'nın En İyisi Thy
Abone ol

Bir İngiliz Kuruluşunun Yaptığı Araştırmada 18.8 Milyon Yolcuya Sorulan "Avrupa'nın En İyi Havayolu Şirketi Hangisi" Sorusunda En Çok "Türk Hava Yolları" Cevabı Verildi. Avrupa'da En Önde Olan  Thy'nin Yeni Hedefi İse Dünya Liderliği. Thy Genel Müdürü Doç. Dr. Temel Kotil İle Türkiye'nin Havacılıktaki Hızlı Yükselişini Konuştuk.

Biraz zamanda yolculuk yaptığımızda klişeleşmiş bir espriyi hemen hatırlarız: "Tek Rakibim THY". Bu söz kamyon arkalarında, minibüs şoförlerinin hemen yanında yada bir otomobilin tamponunda bizi gülümsetirdi. Karada kendilerine rakip tanımayan şoför arkadaşlar THY'yi seçerek hızına, kalitesine ortak olmayı uygun görürlerdi. Günümüzde ise bu slogan ülke sınırlarını aşmış durumda. Başta Avrupa olmak üzere tüm dünya havayolu şirket yöneticilerinin zihnini meşgul ediyor.

Son on yıl içerisinde Türkiye hava yolu taşımacılığı alanında deyim yerindeyse bir devrim yaşadı. "Havayolunu halkın yolu yapma" anlayışı ile verilen mücadelede THY yine en önde yer alırken zirveye uçuşta ise kokpitte Genel Müdür Doç. Dr.Temel Kotil ismi yer alıyor. Türk Hava Yolları'nın 6 yıldır Genel Müdürlüğünü yürüten Kotil ile Türkiye'nin ve THY'nın son dönemde yaşadığı değişimi konuştuk. Son derece samimi bir ortamda geçen görüşmemizde Temel Kotil THY'nı global oyunculuğa getiren sürecin ip uçlarını verdi.

YOLCULAR KARAR VERDİ: AVRUPA'DA EN İYİ THY

THY'nın bir İngiliz kuruluşu tarafından yapılan oylama sonucunda marka, kalite ve verilen hizmet bakımından Avrupa birincisi seçildiğini vurgulayan THY Genel Müdürü Doç. Dr. Temel Kotil "Bu güne kadar birçok ödül aldık. Ancak bu ödül diğerlerinden çok farklı. Çünkü bu ödül yolcu oylarıyla veriliyor. 18.8 milyon yolcuya "Avrupa'nın en iyi havayolu şirketi hangisidir" sorusu soruldu. Bir, bir oylama yapıldı. Finalde Almanya'nın Lufthansa ve İsviçre'nin Swissair şirketlerini de geçerek zirveye çıktık. Bir önceki yıl da Güney Avrupa'nın en iyisiydik yine en iyisiyiz. 10 yıl içerisinde dünya'nın en büyük, en iyi, en prestijli havayolu olacağız. Tabii ki Türkiye'ye de bu yakışır" diyor.

10 YILDA DÜNYA LİDERİ OLACAĞIZ

Önümüzdeki 10 yıllık süreçte THY'nın dünya lideri olacağının altını çizen Temel Kotil "Halen kapsama alanında dünya sekizincisiyiz. Yolcuyu havada tutma süresinde bir sene önce dünya 25. siydik şimdi dünya 16. sıyız. Demek ki çok hızlı tırmanıyoruz. Önümüzde bulunan Brezilya Havayolu ve Tayland Havayolu'nu yıl sonu itibariyle geçeceğiz. Yani 14. lüğe çıkacağız. Bu 14 havayolu şirketinden 5 tanesi Amerikan şirketi. Bu anlamda ülke olarak değerlendirdiğimizde yıl sonu itibariyle Türkiye havacılıkta 9. ülke olacak" diyor.

TÜRKİYE'NİN KÖPRÜ OLDUĞUNU HATIRLADIK

Türkiye'nin köprü olduğunu hatırlamasıyla havacılıkta atağa kalktığını belirten Kotil "Coğrafi olarak çok güzel bir yerdeyiz. İki köprümüzle Asya'yı Avrupa'ya bağlıyoruz. Yakında yenileri geliyor. Biz de THY olarak bunu havayoluyla yapıyoruz. Bu sayede ekonomimizi geliştirdik. 2001-2003 yılları itibariyle Avrupa'ya olan yolcu sayımız 3.5 milyon civarındaydı. Bu kadar yolcuyu alıp Türkiye'ye getiriyor yada Avrupa'ya götürüyorduk. Bunların pratik olarak seyahatleri son buluyordu. O zaman köprü değildik. 2003-2011 yılları arasında ise  politikamızı değiştirdik. Avrupa ve Asya arasında köprü görevini üslendik. Bu sayede Avrupa'dan gelenlerin sayısı üç kat artarak 10 milyona kadar çıktı. Diğer taraftan Ortadoğu'dan gelen yolcu sayımız birkaç yüz binden 2.5 milyona, Uzakdoğu'dan gelen yolcu sayımız da yüz bin civarından 2 milyona ulaştı. Bu yolculukların hepsi Türkiye'de son bulmadı, bir kısmı devam ederek Asya'ya yani Uzakdoğu ve Ortadoğu'ya geçiş yaparlarken diğer taraftan gelenlerde Avrupa'ya geçiş yaptı. Avrupa - Asya geçişinden dolayı biz transfer yolcuda ciddi bir gelir elde ettik" diyor.

THY'NİN BÜYÜK AVANTAJI: İSTANBUL MERKEZDİR

Dünya'da ilk kıtalar arası uçuş yaparak 1632 yılında havayoluyla Asya'yı Avrupa'ya bağlayan Hazerfen Ahmet Çelebi'nin gerçekleştirdiği bağlantıyı THY olarak daha güçlendirdiklerini söyleyen Temel Kotil "Türkiye'nin konumunu iyi değerlendirmek lazım. Hem bir köprü hem de bir merkezdir Türkiye. Havacılıkta bir koltuğu 1 km seyahat ettirmenin maliyeti mesafe uzadıkça düşer. Merkezi konumumuz sayesinde Avrupa'dan, Asya'dan aldığımız yolcuları çok ucuz maliyetlerle İstanbul'a getirebiliyoruz. İstanbul'dan da başka yere besliyoruz. Hikaye bu. Transfer vererek uçmaya ihtiyacı olan yolcuların çoğunluğu 3-4 saatlik dilimde birim giderler çok düşük olduğu için ucuza taşınabiliyor. Biz Asya'dan aldığımız bir yolcuyu Avrupa'nın 77 şehrine götürüyoruz. Tersi de mümkün. Bu sayede İstanbul transfer noktası oldu" diyor.

VİZELERİN KALKMASI İŞİMİZE ÇOK YARADI

Bütün dünya'nın THY için pazar olduğunu belirten Temel Kotil "Biz Türkiye'nin her tarafına uçuyoruz. İç hatlar kadar yurt dışında da kapsama alanımız çok geniş. Avrupa ile çok ilgiliyiz. Birçok noktasına uçuyoruz. Ortadoğu ve Uzakdoğu iyi bir pazar. Afrika'ya seferlerimizi arttırıyoruz. Amerika kıtasında 5 noktadayız. Bu sayılar artacak. Bütün bunları gerçekleştirirken kalite ortaya koyuyoruz. Kalite çok önemli. Birçok ülkeyle vizelerin kalkmış olması da işimize çok yaradı" diyor.

YAŞASIN REKABET

Türkiye'de son dönemde birçok firmanın havayolu taşımacılığına soyunmasının THY'nı nasıl etkilediğini sorduğumuzda ise Temel Kotil "Yaşasın rekabet" diyerek cevap veriyor. Kotil, tek el tek sağlayıcı demek. Hiçbir zaman iyi değildir. Sayın Bakan Binali Yıldırım Bey tekeli kaldırdı çok iyi yaptı. Havacılık Türkiye'de çok gelişti. Biz THY olarak iç hatlarda yolcu sayımızı 3 kat arttırdık. Diğer firmalar da sıfırdan başlayarak bizim kadar yolcu sayısına ulaştılar. Toplamda Türkiye ulaşımında havayolu taşımacılığının payı 6 kat artmış oldu ve büyüme hızla devam ediyor, diyor.

GLOBAL OYUNCU THY 4 MİLYAR DOLAR GETİRDİ

THY'nın asıl gücünün ise yurtdışından geldiğinin altını çizen Genel Müdür Temel Kotil "Yine sayın Bakanımız Binali Yıldırım'ın uyguladığı başarılı politikalar sonucunda yönümüzü yurtdışına döndük. Toplam gelirimizin yaklaşık yüzde 20'si yurtiçinden oluşurken geri kalan yüzde 80'i yurtdışından kaynaklanıyor. Bu yüzde 80'lik dilimin de yüzde 64'ü yurtdışı ofislerin satışlarından meydana geliyor. Yani ihracat oluyor. Biz geçen yıl yaklaşık 4 milyar dolar parayı Türkiye'ye getirdik. Aynı zamanda yurtdışı satışlarımızın hızla artmakta olduğunu da söyleyebiliriz. Bu da global bir oyuncu olduğumuzu ortaya koyuyor. Türkiye'nin 40. sıralarda olduğu bir sektörde 16. lığa ulaşmak büyük başarı" diyor.

REKLAMA 100 MİLYON DOLAR

Dünyanın gözünü Türkiye'ye çeviren THY reklam ve sponsorlukları konusunda da açıklamalarda bulunan Temel Kotil "Markalaşma aslında uzun süredir devam eden bir süreçti. Tempoyu 2005 yılında arttırdık. Ama hissedilmesi yoğun olarak 2010 yılında oldu. 2005 yılında markalaşmaya harcadığımız para 5 milyon dolarken bu yıl ayırdığımız bütçe 100 milyon dolar. Ciddi anlamda emek veriyoruz bu sürece. 1 Lira vereceksin 10 Lira alacaksın. Ama bunun da bir limiti var. 10 kat verirsen gittikçe etkisi azalır. Biz bunu ihtiyaca göre belirliyoruz. Asıl pazarımız dünya olduğu için sponsorluk ve reklamları yurtdışında yapmak gerekiyor. İspanya'da çok kişi THY'nı bilmezdi ama Barcelona sponsorluğundan sonra artık herkes tanıyor. Yine Tayland'da pek tanınmıyorduk ama en yüksek kulelerinde 6 ay boyunca kalan THY reklamından sonra herkes tanıdı" diyor.

TÜRKİYE DE ÖNEMLİ AMA

Türkiye'de de sosyal sorumluluk projelerine önem verdiklerini vurgulayan Kotil "Bu çerçevede öğrencilere yüzde 25 indirimli bilet veriyoruz. Yine engelli vatandaşlarımıza indirim sağlıyoruz. Uluslararası toplantıları destekliyoruz. Bir kısmını kendimiz organize ediyoruz. Türkiye'deki sporu destekliyoruz. Türk Milli Takımı'nı destekliyoruz. Ama yine de yoğunluk yurtdışında. Oranımız çok net. Yüzde 80'lik gelirimiz yurtdışından. Dolayısıyla bu oranı göz önünde bulundurursak yurtdışına daha fazla emek vermemiz doğal" diyor.

HIZLI TREN BİZİ ETKİLEMEZ

Türkiye'de şehirlerarası yolcu taşımacılığı yapan firmaların gelişen havayolu taşımacılığından çok hızlı tren uygulamasının yaygınlaşmasından çekindiklerini, THY olarak hızlı trenlerin kendilerini nasıl etkileyeceğini sorduğumuz Kotil "Şuan Türkiye'de havayoluyla taşınan yolcu sayısı Almanya'ya çok yakın. Yani Türkiye'de insanlar Almanya'daki kadar uçakla seyahat ediyor. Bu şu anlama gelmiyor: Türk insanı Almanlar kadar seyahat eder. Almanya'da hızlı tren ağı var. Hızlı tren ağı oransal olarak iç hat yolcularından daha fazlasını taşıyor. Türkiye de gelişen bir ülke. Hızlı tren oldukça seyahat sayısı artacak. Otobüslerin konforu da artacak. Yaşasın rekabet! Türkiye'de çok ciddi bir hızlı tren ağı oluşacak. Bir vatandaş olarak gönülden destekliyorum. Keşke daha önceden yapılsaydı. THY'na etkisine gelince; bizi etkilemez. Bizim yapacak çok işimiz var. İki nokta arasında hızlı tren varsa oradaki uçakları azaltırız. Ama o boşa çıkan uçakları koyacak çok yerimiz var. Bence böyle algılamak gerekli. Bu bir değişimdir ve değişime ayak uydurmak lazım. Doğal bir süreç.

• 0
    SEVDİM
    ALKIŞ
    KOMİK
  • 0
    İNANILMAZ
    ÜZGÜN
    KIZGIN
Gürsel Turizm'in İstanbul Şehiriçi Ulaşımındaki Hedefi Büyük: İlk Etapta 100 AraçÖnceki Haber

Gürsel Turizm'in İstanbul Şehiriçi Ulaşı...